Alle verschillende typen auto's

Er zijn heel veel verschillende typen auto's op de weg te vinden. Daarom hebben we een complete overzicht gemaakt van al deze verschillende typen auto's. Om u meer informatie te geven. Zodat u gemakkelijker kan bepalen welke auto het beste bij u past.

Sedan

Een sedan of saloon (Brits Engels) is een personenauto in een drie-box configuratie met aparte compartimenten voor motor, passagier, en lading.

Sedan werd voor het eerst gebruikt in 1912 als naam voor een autocarrosserie. De naam komt van een 17e-eeuwse ontwikkeling van een draagstoel, de sedan chair, een éénpersoons gesloten kist met ramen en gedragen door kruiers.

Variaties van de sedan stijl van de carrosserie omvatten: close-coupled sedan, club sedan, cabriolet sedan, fastback sedan, hardtop sedan, notchback sedan, en sedanet/sedanette.

Sportsedan

Een sportsedan is een auto met sterke motoren die de prestaties van een sportwagen heeft, maar de carrosserie en de afmetingen van een sedan.

De categorisering is niet duidelijk gedefinieerd, en het woord wordt toegepast op een verscheidenheid van vierdeurs automodellen met een kofferbak en een krachtige motor.

Sedans die technisch gebaseerd zijn op sportwagenmodellen, zoals de Maserati Quattroporte, zijn hiervan een voorbeeld.

De BMW M5 is een voorbeeld van een speciale variant van een basismodel die in de eerste plaats op hoge sportieve prestaties is gericht.

Straatversies van raceauto's, vaak in beperkte aantallen geproduceerd om te voldoen aan de homologatievereisten van specifieke kampioenschappen of raceklassen. Zo werden bijvoorbeeld 500 Opel Omega Evo 500's gebouwd om deel te nemen aan het Duitse toerwagenkampioenschap.

Er was een toenemende vraag naar auto's met krachtige motoren, vooral in de jaren 1980. Populaire sport sedans uit die periode waren onder meer de Alfa Romeo 75, Opel Omega 3000, Mercedes-Benz 190 E 2.3, Peugeot 604 GTI, en Volvo 760 Turbo.

 

Hatchback

Een hatchback is een configuratie van de carrosserie van een auto met een achterdeur die omhoog zwenkt om toegang te geven tot een laadruimte. Hatchbacks kunnen zijn voorzien van neerklapbare zitplaatsen op de tweede rij, waarbij het interieur kan worden aangepast om voorrang te geven aan passagiers- of vrachtvolume. Hatchbacks kunnen twee- of drie-box ontwerp hebben.

Hoewel de eerste voorbeelden van de carrosserieconfiguratie terug te voeren zijn tot de jaren 1930, dateert het Merriam-Webster woordenboek de term zelf uit 1970.

De hatchback carrosserie stijl is wereldwijd op de markt gebracht op auto's variërend in grootte van superminis tot kleine familie auto's, maar ook executive auto's en sommige sportwagens.

 

Stationwagen

Een stationwagen (VS, ook wagon) of stationwagen (VK, ook estate) is een carrosserievariant van een sedan/saloon waarvan het dak naar achteren is verlengd over een gedeeld passagiers-/laadruimte met toegang aan de achterkant via een derde of vijfde deur (de lift- of achterklep), in plaats van een kofferbak-/achterklep.

De carrosserie verandert een standaard drie-doos ontwerp in een twee-doos ontwerp - met een A-, B- en C-stijl, alsmede een D-stijl. Stationwagens kunnen hun interieurvolume flexibel aanpassen via neerklapbare achterbank om prioriteit te geven aan passagiers- of vrachtvolume.

Het American Heritage Dictionary definieert een stationwagen als "een auto met een of meer rijen neerklapbare of verwijderbare stoelen achter de bestuurder en geen bagageruimte, maar een ruimte achter de stoelen waarin koffers, pakjes, enz. kunnen worden geladen via een achterklep."

Wanneer een modelreeks meerdere carrosseriestijlen omvat, zoals sedan, hatchback en stationwagen, delen de modellen doorgaans hun platform, aandrijflijn en carrosserie vóór de A-stijl.

In 1969 zei Popular Mechanics: "De stijl van de stationwagen ... volgt die van de productie-sedan waarvan hij de tegenhanger is. De meeste staan op dezelfde wielbasis, bieden dezelfde transmissie- en motoropties, en dezelfde comfort- en gebruiksopties."

Stationwagens zijn geëvolueerd van hun vroege gebruik als gespecialiseerde voertuigen om mensen en bagage van en naar een treinstation te vervoeren, vooral naar landgoederen, en zijn wereldwijd op de markt gebracht.

Terreinauto

Een terreinvoertuig, vaak een Overland voertuig of avontuurvoertuig genoemd, is elke vorm van voertuig waarmee op en naast verharde of grindoppervlakken kan worden gereden.

Het onderscheidt zich door de enorme banden met diep, open loopvlak, een flexibele ophanging, of zelfs rupsbanden.

Off-highway voertuigen zijn voertuigen die niet op openbare straten of wegen rijden, zoals tractoren, vorkheftrucks, kranen, graaflaadcombinaties, bulldozers, en golfkarretjes.

Vanwege hun aanpassingsvermogen hebben terreinwagens een toegewijde aanhang. Off-road voertuigen worden gebruikt in een verscheidenheid van motorsporten. De meest typische toepassing van deze voertuigen is sightseeing in gebieden die ver van de weg liggen. Het gebruik van voertuigen met een grotere bodemvrijheid en een grotere tractie maakt het mogelijk ruwe en moeilijk begaanbare paden en boswegen te betreden.

SUV

Een sport utility vehicle of SUV is een autoclassificatie die elementen van personenauto's voor op de weg combineert met kenmerken van terreinwagens, zoals een grotere bodemvrijheid en vierwielaandrijving.

Er bestaat geen algemeen aanvaarde definitie van een SUV, en het gebruik van de term verschilt van land tot land. Zo is het "een losse term die van oudsher een breed scala aan voertuigen met vierwielaandrijving omvat"[1]. Volgens sommige definities moet een SUV gebouwd zijn op een chassis van een lichte vrachtwagen; ruimere definities beschouwen echter elk voertuig met off-road-ontwerpkenmerken als een SUV. Een crossover SUV wordt vaak gedefinieerd als een SUV gebouwd met een unibody constructie (zoals bij personenauto's), maar in veel gevallen worden crossovers gewoon aangeduid als SUV's.

De voorgangers van SUV's gaan terug tot militaire en lage-volume-modellen uit de late jaren 1930, en de vierwielaangedreven stationwagens en carryalls die vanaf 1949 op de markt kwamen. De 1984 Jeep Cherokee (XJ) wordt beschouwd als de eerste SUV in de moderne stijl. Sommige SUV's die vandaag worden geproduceerd, maken gebruik van een unibodyconstructie; in het verleden werd echter meer gebruik gemaakt van een body-on-frameconstructie. Eind jaren negentig en begin jaren 2000 nam de populariteit van SUV's sterk toe, vaak ten koste van de populariteit van grote sedans en stationwagons.

Meer recentelijk zijn kleinere SUV's, mid-size, en crossovers steeds populairder geworden. SUV's zijn momenteel 's werelds grootste autosegment en waren in 2017 goed voor 36,8% van de wereldmarkt voor personenauto's.

SUV's zijn bekritiseerd om een verscheidenheid van milieu- en veiligheid gerelateerde redenen. Ze hebben over het algemeen een slechtere brandstofefficiëntie en vereisen meer middelen om te produceren dan kleinere voertuigen, waardoor ze meer bijdragen aan de klimaatverandering en de aantasting van het milieu. Hun hogere zwaartepunt verhoogt hun risico op koprollen. Hun grotere massa vergroot hun remradius, vermindert het zicht en vergroot de schade aan andere weggebruikers bij botsingen. Door hun hogere profiel aan de voorkant hebben ze minstens twee keer zoveel kans om voetgangers te doden die ze raken. Bovendien beïnvloedt het psychologische gevoel van veiligheid dat ze bieden bestuurders om minder voorzichtig te rijden.

MPV

Minivan (soms ook gewoon bestelwagen genoemd) is een Noord-Amerikaanse autoclassificatie voor voertuigen die ontworpen zijn om passagiers op de achterste zitrij(en) te vervoeren, met herconfigureerbare zitplaatsen op twee of drie rijen. De equivalente classificatie in Europa is het M-segment, beter bekend als een MPV (multi purpose vehicle) of een people carrier / mover. Minivans hebben vaak een "one-box" of "two-box" carrosserieconfiguratie, een hoger dak, een vlakke vloer, een schuifdeur voor de achterpassagiers en hoge H-punt zitplaatsen.

Vergeleken met een full-size bestelwagen zijn minivans nu gebaseerd op een personenauto-platform en hebben ze een lagere carrosserie (om in een typische garagedeuropening te passen). Sommige vroege versies, zoals de Ford Aerostar en Chevrolet Astro, maakten gebruik van een compacte pick-up truck platform.

De grootste maat van minivans wordt ook wel 'Large MPV' genoemd en werd populair na de introductie van de Dodge Caravan en Renault Espace in 1984. Gewoonlijk hebben deze platforms die zijn afgeleid van personenauto's uit het D-segment of compacte pick-ups. Sinds de jaren negentig zijn ook de kleinere compacte MPV's en minivans van het type Mini MPV populair geworden. Indien de term "minivan" wordt gebruikt zonder een maat te specificeren, wordt gewoonlijk de grootste maat bedoeld (d.w.z. Grote MPV).

Coupé

Een coupé of coupé is een personenauto met een schuin aflopende of afgeknotte achterdaklijn en twee deuren.De term coupé werd voor het eerst gebruikt voor door paarden getrokken rijtuigen voor twee passagiers zonder naar achteren gerichte zitplaatsen.[3][4] Het komt van de Franse vertaling van "coupe".

Een coupé is een auto met vast dak, een schuin aflopende achterste daklijn en één of twee rijen zitplaatsen. Er is echter discussie over de vraag of een coupé twee deuren moet hebben om passagiers te kunnen laten uitstappen, of dat auto's met vier deuren ook als coupé kunnen worden beschouwd. Dit debat is ontstaan sinds het begin van de jaren 2000, toen auto's met vier deuren, zoals de Mazda RX-8 en de Mercedes-Benz CLS-Klasse, op de markt werden gebracht als "vierdeurs coupé" of "quad coupé".

In de jaren veertig en vijftig onderscheidden coupés zich van sedans door hun kortere dakgedeelte en sportievere profiel. Ook in recentere tijden, wanneer een model zowel in coupé- als in sedanstijl wordt verkocht, is de coupé over het algemeen sportiever en compacter.

In de versie van 1977 van de internationale norm ISO 3833 - Wegvoertuigen - Types - Termen en definities - wordt een coupé gedefinieerd als een auto met twee deuren (samen met een vast dak, gewoonlijk met een beperkt volume achteraan, ten minste twee zitplaatsen op ten minste één rij en ten minste twee zijruiten). De publicatie J1100 van de "United States Society of Automotive Engineers" specificeert daarentegen niet het aantal deuren, maar definieert een coupé als een coupé met een binnenvolume achterin van minder dan 33 cu ft (934 L).

De definitie van coupé begon te vervagen toen fabrikanten auto's begonnen te produceren met een 2+2 carrosserie stijl (die een slanke, aflopende daklijn hebben, twee deuren, en twee functionele stoelen voorin, plus twee kleine stoelen achterin).

Sommige fabrikanten vervagen ook de definitie van een coupé door deze omschrijving toe te passen op modellen met een hatchback of een toegangsdeur tot de laadruimte die naar boven opengaat. Meestal ook voorzien van een neerklapbare achterbank, verbetert de hatchback of liftback lay-out van deze auto's hun praktische bruikbaarheid en laadruimte.

Cabriolet

Een cabriolet of cabriolet (/ˌkæbrioʊˈleɪ/) is een personenauto die kan worden bestuurd met of zonder een dak erop. De methoden om het dak in te klappen en op te bergen verschillen van model tot model. Een cabriolet maakt een rijervaring in de open lucht mogelijk, met de mogelijkheid om een dak te voorzien wanneer dat nodig is. Mogelijke nadelen van cabriolets zijn de verminderde structurele stijfheid (waarvoor aanzienlijke engineering en aanpassingen nodig zijn om de effecten van het verwijderen van het dak van een auto tegen te gaan) en de beperkte laadruimte.

De meeste cabriodaken hebben een vouwconstructie, waarbij het dak van stof of een andere stof is gemaakt. Andere soorten cabriodaken omvatten intrekbare hardtops (vaak gemaakt van metaal of kunststof) en afneembare hardtops (waarbij een metalen of kunststof dak handmatig wordt verwijderd en vaak in de kofferbak wordt opgeborgen).

Sportwagen

Een sportwagen is een auto die is ontworpen met de nadruk op dynamische prestaties, zoals rijgedrag, versnelling, topsnelheid of sensatie van het rijden. Sportauto's zijn begin 1900 in Europa ontstaan en worden tegenwoordig door veel fabrikanten over de hele wereld geproduceerd.

Definities van sportauto's hebben vaak betrekking op de manier waarop het ontwerp van de auto is geoptimaliseerd voor dynamische prestaties, zonder specifieke minimumeisen; zowel een Triumph Spitfire als een Ferrari 488 Pista kunnen als sportauto's worden beschouwd, ondanks de sterk uiteenlopende prestatieniveaus. Ruimere definities van sportauto's zijn onder meer auto's "waarin prestaties belangrijker zijn dan laadvermogen", of die de nadruk leggen op de "sensatie van het rijden" of op de markt worden gebracht "met behulp van de opwinding van snelheid en de glamour van het (race)circuit". Anderen hebben echter specifiekere definities, zoals "moet een tweezitter of een 2+2 zitter zijn" of een auto met slechts twee zitplaatsen.

In het Verenigd Koninkrijk was een vroeg geregistreerd gebruik van de "sportwagen" in de krant The Times in 1919. Het eerste bekende gebruik van de term in de Verenigde Staten was in 1928. Sportwagens begonnen populair te worden in de jaren 1920. De term werd oorspronkelijk gebruikt voor roadsters met twee zitplaatsen (auto's zonder vast dak), maar sinds de jaren 1970 wordt de term ook gebruikt voor auto's met een vast dak (die vroeger werden beschouwd als grand tourers).

Het toeschrijven van de definitie van "sportwagen" aan een bepaald model kan controversieel zijn of het voorwerp van debat onder liefhebbers. Auteurs en deskundigen hebben vaak hun eigen ideeën aangedragen om een definitie vast te leggen. Verzekeringsmaatschappijen hebben ook geprobeerd om met wiskundige formules sportauto's te categoriseren, waarbij ze vaak meer in rekening brengen voor de verzekering vanwege het inherente risico van prestatiegericht rijden.

Er is geen vast onderscheid tussen sportwagens en andere categorieën van prestatie-auto's, zoals muscle cars en grand tourers, met sommige auto's die lid zijn van meerdere categorieën.

Cross-over

Een crossover, crossover SUV, of crossover utility vehicle (CUV) is een type sport utility vehicle-achtig voertuig gebouwd met unibody frame constructie. Een term die afkomstig is uit Noord-Amerika, crossovers zijn gebaseerd op een platform gedeeld met een personenauto, in tegenstelling tot een platform gedeeld met een pick-up truck. Daarom kunnen crossovers ook worden aangeduid als "SUV's op basis van een personenauto". In vergelijking met SUV's op basis van een vrachtwagen hebben ze meestal een beter interieur, een comfortabeler rijgedrag, een lager brandstofverbruik en lagere productiekosten, maar ook een inferieur off-road- en trekvermogen. Voorlopers van de moderne crossover zijn onder meer de Matra Rancho uit 1977 en de AMC Eagle die in 1979 op de markt kwam.

Veel crossovers missen vierwielaandrijving of vierwielaandrijving, wat in combinatie met hun mindere off-road capaciteiten ervoor zorgt dat veel journalisten en consumenten hun definitie als "sport utility vehicles" in twijfel trekken. Dit heeft sommigen ertoe gebracht crossovers te omschrijven als pseudo-SUV's. Bovendien zijn er inconsistenties over de vraag of sommige voertuigen als crossovers of als SUV's worden beschouwd; daarom wordt de term "SUV" vaak gebruikt als een containerbegrip voor zowel crossovers als compacte SUV's.

Sommige regio's buiten Noord-Amerika hebben geen onderscheid tussen een crossover SUV en body-on-frame SUV, en noemen ze allebei SUV's. Verschillende overheidsinstanties in de Verenigde Staten erkennen het crossoveronderscheid ook niet, waaronder de United States Environmental Protection Agency (EPA). Crossovers worden in sommige rechtsgebieden soms ook als lichte vrachtwagen geclassificeerd.

In de Verenigde Staten maakten crossover-modellen vanaf 2006 meer dan 50% uit van de totale SUV-markt. Sinds het begin van de jaren 2010 worden crossovers ook in Europa steeds populairder.

Mule

Een mule is een auto met een neutrale carrosserie van een groter/kleiner model.

Een mule is bedoeld voor prototypes van nieuwe auto's. Onder de mule wordt de techniek van een nieuwe auto getest. De neutrale buitenkant dient als camouflage. Dit is gedaan omdat de nieuwe auto nog op de markt moet komen en de fabrikant vaak zo laat mogelijk wil beginnen als het model al bijna in de verkoop is. Door het een neutrale carrosserie te geven, terwijl het op een gewoon model lijkt, hopen de fabrikanten dat autojournalisten de mule niet voortijdig ontdekken.

Een muilezel is te veel op elkaar afgestemde carrosserie-onderdelen. Ook is de carrosserie vaak niet helemaal op het nieuwe chassis, zijn de wielkasten gedeeltelijk verwijderd of zijn ze in het geval van stucwerk met losse stukjes gips beplakt.

Gecamoufleerde mule van een tweede generatie BMW Gran Tourer. Een mule kan ook een wrap met camouflageprint hebben om gemakkelijk te kunnen zien hoe de carrosserie eruitziet en het product geheim te houden. De foto's hier zijn een primeur voor journalisten in de auto-industrie en zijn gepubliceerd in tijdschriften en op websites.

Prototype

Een prototype is een vroeg model van een product, met de hand gemaakt of door middel van rapid prototyping, waarmee de krachten die erop werken, de functionaliteit of de pasvorm van onderdelen worden gecontroleerd, en de productie wordt gepland.

Prototypes worden op verschillende gebieden gebruikt. De eisen die aan een prototype worden gesteld, verschillen naargelang het type product.

In het openbaar, een automobielprototype. Vormen worden aan het oog onttrokken door de grijze stickers.

Vermogens- en temperatuurtesten worden bijvoorbeeld uitgevoerd in de auto- en motorfietsindustrie. Verscheidene prototypes naderen het einde van het fabricageproces.

Verscheidene motorsporten en motorsportklassen, zoals de Formule 1 en het Grand Prix motorraceseizoen, zijn alleen toegankelijk voor prototypen.

© 2021 - 2022 B&A Onderdelen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel